EkoMisja w Podstawówkach

Zgłoś się do trzeciej edycji bezpłatnego projektu edukacji ekologicznej EkoMisji. Zgłoś swoją szkołę już dziś!

Problem marnowania zasobów, w tym żywności dotyczy niestety każdego z nas. Aby ograniczyć skalę degradacji naszej planety musimy zacząć działać już dziś.

Dlatego właśnie stworzyliśmy bezpłatny program edukacji ekologicznej dla szkół podstawowych – Ekomisja. To już trzecia edycja w której pragniemy edukować młodzież szkolną jak również nauczycieli i opiekunów o tym jak naszymi działaniami nie powodować pogorszenia się stanu naszej planety.

Naszym celem jest zwiększanie świadomości obiorców i wpływanie na ich postawy. Chcemy kształtować pozytywne proekologiczne nawyki. Pokazywać jakie korzyści dla nas i dla planety płyną z niemarnowania zasobów w tym żywności.

Ekomisja to 6 miesięczny projekt dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych (09.2022 – 02.2023) W ramach projektu nauczyciele, którzy potwierdzą chęć udziału wypełniając poniższą deklarację – otrzymają zestaw materiałów edukacyjnych w wersji elektronicznej. Pierwsze 50 szkół, które zadeklarują realizację scenariuszy lekcji otrzyma materiały w wersji wydrukowanej, przesłane na adres szkoły.
Komplety materiałów w wersji papierowej i elektronicznej będą wysyłane do końca września września.

Udział w projekcie jest bezpłatny. Do projektu szkoły mogą zgłaszać nauczyciele i nauczycielki wszystkich przedmiotów, nauczyciele pracujący z grupami na świetlicy wychowawcy, wychowawczynie, bibliotekarze i bibliotekarki. Zapraszamy szkoły z dużych i małych miast.

MATERIAŁY EDUKACYJNE


Scenariusze edukacji ekologicznej dla klas 1-4

Scenariusz – Gra „Relacja na świecie”

Cel ogólny:  Zwiększanie świadomości na temat niemarnowania naturalnych zasobów występujących na Ziemi oraz budowanie relacji w klasie. 

Cele szczegółowe: 

  • Poszerzenie wiedzy o naturalnych zasobach występujących na Ziemi oraz sposobach ich efektywnego wykorzystywania. 
  • Kształtowanie umiejętności segregowania śmieci, tworzenia nowych rzeczy z rzeczy używanych, powtórnego wykorzystywania żywności. 
  • Poznawanie siebie nawzajem przez uczniów i uczennice w klasie. 

Gra powstała jako odpowiedź na potrzebę budo­wania więzi i relacji między uczniami, także w gru­pach, w których są uczniowie z Polski i z Ukrainy. Ludzi łączy miejsce zamieszkania – Ziemia. Dzięki udziałowi w grze zapraszamy uczniów do reflek­sji, w jaki sposób mogą dbać o planetę – co mogą robić razem niezależnie od tego, skąd pochodzą, jaki jest ich status ekonomiczno-społeczny, jaka jest ich sytuacja życiowa.

Scenariusz – Smaki pór roku

Cel ogólny:  Uczniowie dowiadują się które owoce i warzywa można wyhodować w Polsce i dlaczego należy je kupować w sezonie.  

Cele szczegółowe: 

  • Uczeń potrafi wskazać kilka przykładów warzyw i owoców, które można uprawiać w Polsce. 
  • Uczeń rozumie pojęcie „sezonowe warzywa i owoce”. 
  • Uczeń wie w jaki sposób produkowana jest większość żywności na świecie i jakie są skutki takiej produkcji dla środowiska. 

Scenariusz – Zakładamy własny ogródek warzywny

Cel ogólny:  Stworzenie klasowego ogródka. 

Cele szczegółowe: 

  • Uczniowie potrafią wysadzać sadzonki. 
  • Uczniowie wiedzą, co jest niezbędne do wzrostu rośliny.  
  • Uczniowie umieją dbać o rośliny. 
  • Uczniowie wiedzą, dlaczego warto posiadać własny ogródek warzywny. 
  • Uczniowie potrafią wymienić funkcje ogrodów. 

Scenariusz – Dieta dla klimatu

Cel ogólny: Uczeń wie, co to jest klimat i jak klimat się zmienia. 

Cele szczegółowe: 

  • Uczeń potrafi wymienić 2 przyczyny i 2 skutki zmian klimatu. 
  • Uczeń zna pojęcie „klimat” i potrafi wytłumaczyć, co ono oznacza. 
  • Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego należy stosować dietę planetarną. 

Scenariusze edukacji ekologicznej dla klas 4-8

Scenariusz – Warsztat integracyjny “Jak to?”

Scenariusz lekcji powstał w odpowiedzi na potrzebę budowania relacji między uczniami pochodzenia polskiego i ukraińskiego oraz realizowania edukacji ekologicznej. Wykorzystano w nim model uczenia się przez doświadczenie, zwany też Cyklem Kolba.

Cele:

  • Zwiększenie świadomości dotyczącej ograniczoności zasobów naturalnych na Ziemi i konsekwencji ich braku.
  • Zwiększenie wiedzy o prostych sposobach na niemarnowanie żywności i zasobów naturalnych, które uczniowie mogą stosować.
  • Budowanie relacji między uczniami w klasie.

Scenariusz na lekcję języka polskiego – Czy można wierzyć ekoreklamie?

Cel ogólny: Uczeń zapoznaje się z pojęciem greenwashingu i przykładami jego stosowania. 

Cele szczegółowe: 

  • Uczeń bada język reklamy i nowoczesnych środków perswazji stosowanych w przekazie medialnym. 
  • Uczeń rozwija świadomość konsumencką i krytycznego myślenia. 
  • Uczeń rozwija kompetencje ekologiczne. 

Scenariusz na lekcję języka polskiego – Greenwashing

Cel ogólny:  Uczeń nabędzie kompetencje krytycznej analizy komunikatów reklamowych.  

Cele szczegółowe: 

  • Uczeń poznaje i bada język reklamy i nowoczesnych środków perswazji stosowanych w przekazie medialnym.  
  • Uczeń rozwija świadomość konsumencką i umiejętność krytycznego myślenia. 
  • Uczeń zwiększa kompetencje ekologiczne. 

Scenariusz na lekcję biologii / geografii / godzinę wychowawczą – Dieta dla planety

Cel ogólny: Uczniowie zapoznają się z zasadami diety planetarnej. 

Cele szczegółowe: 

  • Uczeń poznaje definicję diety planetarnej 
  • Uczeń rozumie dlaczego dieta planetarna jest dobra dla człowieka i dla planety 
  • Uczeń potrafi wymienić negatywne skutki obecnego modelu produkcji żywności 

Pozostałe materiały:

Ilustrowane opowiadanie o tytule „Amelka, Kornelka i rodzinne klimaty”:

Opowiadanie porusza kwestie klimatu. Uczniowie dowiadują się co to jest klimat, co sprawia, że się zmienia oraz kto może podjąć starania o ratowanie planety i zatrzymanie niekorzystnych zmian.

Autorem opowiadania jest Rafał Witek.

Audiobooki

Nagranie w języku polskim i ukraińskim opowiadań  „Amelka, Kornelka i rodzinne klimaty” oraz opowiadania z poprzedniej edycji „Czarny banan i latający stół” autorstwa Renaty Piątkowskiej

Karty pracy dla uczniów w języku ukraińskim z nowej oraz poprzedniej edycji projektu.

KONKURS


W listopadzie ogłoszony zostanie także konkurs indywidualny o tematyce ekologicznej.

KONTAKT


W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu mailowego na adres: ekomisja@bankizywnosci.pl

oraz telefonicznie: 692 018 022

REGULAMIN


Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem projektu:

DEKLARACJA UDZIAŁU

    Pola oznaczone symbolem "*" są wymagane.

    Dane kontaktowe

    Grupa wiekowa uczniów

    Który scenariusz będzie wykorzystany



    Jeżeli nie zaznaczysz powyższych zgód, przycisk będzie nieaktywny.


    PARTNERZY

    Banki logo

    Federacja Polskich Banków Żywności to 32 Banki Żywności działające na terenie całego kraju. Wszystkie są organizacjami pozarządowymi o statusie stowarzyszenia lub fundacji. Razem tworzą związek stowarzyszeń o statusie OPP.