EkoMisja w Podstawówkach
Dziękujemy za zgłoszenia do projektu Ekomisja!
Wszystkie szkoły, które wypełniły formularz deklaracji otrzymają materiały w wersji elektronicznej. W razie problemów z pobraniem materiałów, zapraszamy do kontaktu mailowego.
Problem marnowania zasobów, w tym żywności dotyczy niestety każdego z nas. Aby ograniczyć skalę degradacji naszej planety musimy zacząć działać już dziś.
Dlatego właśnie stworzyliśmy bezpłatny program edukacji ekologicznej dla szkół podstawowych – Ekomisja. To już trzecia edycja w której pragniemy edukować młodzież szkolną jak również nauczycieli i opiekunów o tym jak naszymi działaniami nie powodować pogorszenia się stanu naszej planety.
Naszym celem jest zwiększanie świadomości obiorców i wpływanie na ich postawy. Chcemy kształtować pozytywne proekologiczne nawyki. Pokazywać jakie korzyści dla nas i dla planety płyną z niemarnowania zasobów w tym żywności.
Ekomisja to 6 miesięczny projekt dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych (09.2022 – 02.2023) W ramach projektu nauczyciele, którzy potwierdzą chęć udziału wypełniając poniższą deklarację – otrzymają zestaw materiałów edukacyjnych w wersji elektronicznej. Pierwsze 50 szkół, które zadeklarują realizację scenariuszy lekcji otrzyma materiały w wersji wydrukowanej, przesłane na adres szkoły.
Komplety materiałów w wersji papierowej i elektronicznej będą wysyłane do końca września września.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Do projektu szkoły mogą zgłaszać nauczyciele i nauczycielki wszystkich przedmiotów, nauczyciele pracujący z grupami na świetlicy wychowawcy, wychowawczynie, bibliotekarze i bibliotekarki. Zapraszamy szkoły z dużych i małych miast.
KONKURS
W listopadzie ogłoszony zostanie także konkurs indywidualny o tematyce ekologicznej.
MATERIAŁY EDUKACYJNE
Scenariusze edukacji ekologicznej dla klas 1-4
Scenariusz – Gra „Relacja na świecie”
Cel ogólny: Zwiększanie świadomości na temat niemarnowania naturalnych zasobów występujących na Ziemi oraz budowanie relacji w klasie.
Cele szczegółowe:
- Poszerzenie wiedzy o naturalnych zasobach występujących na Ziemi oraz sposobach ich efektywnego wykorzystywania.
- Kształtowanie umiejętności segregowania śmieci, tworzenia nowych rzeczy z rzeczy używanych, powtórnego wykorzystywania żywności.
- Poznawanie siebie nawzajem przez uczniów i uczennice w klasie.
Gra powstała jako odpowiedź na potrzebę budowania więzi i relacji między uczniami, także w grupach, w których są uczniowie z Polski i z Ukrainy. Ludzi łączy miejsce zamieszkania – Ziemia. Dzięki udziałowi w grze zapraszamy uczniów do refleksji, w jaki sposób mogą dbać o planetę – co mogą robić razem niezależnie od tego, skąd pochodzą, jaki jest ich status ekonomiczno-społeczny, jaka jest ich sytuacja życiowa.
Scenariusz – Smaki pór roku
Cel ogólny: Uczniowie dowiadują się które owoce i warzywa można wyhodować w Polsce i dlaczego należy je kupować w sezonie.
Cele szczegółowe:
- Uczeń potrafi wskazać kilka przykładów warzyw i owoców, które można uprawiać w Polsce.
- Uczeń rozumie pojęcie „sezonowe warzywa i owoce”.
- Uczeń wie w jaki sposób produkowana jest większość żywności na świecie i jakie są skutki takiej produkcji dla środowiska.
Scenariusz – Zakładamy własny ogródek warzywny
Cel ogólny: Stworzenie klasowego ogródka.
Cele szczegółowe:
- Uczniowie potrafią wysadzać sadzonki.
- Uczniowie wiedzą, co jest niezbędne do wzrostu rośliny.
- Uczniowie umieją dbać o rośliny.
- Uczniowie wiedzą, dlaczego warto posiadać własny ogródek warzywny.
- Uczniowie potrafią wymienić funkcje ogrodów.
Scenariusz – Dieta dla klimatu
Cel ogólny: Uczeń wie, co to jest klimat i jak klimat się zmienia.
Cele szczegółowe:
- Uczeń potrafi wymienić 2 przyczyny i 2 skutki zmian klimatu.
- Uczeń zna pojęcie „klimat” i potrafi wytłumaczyć, co ono oznacza.
- Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego należy stosować dietę planetarną.
Scenariusze edukacji ekologicznej dla klas 4-8
Scenariusz – Warsztat integracyjny “Jak to?”
Scenariusz lekcji powstał w odpowiedzi na potrzebę budowania relacji między uczniami pochodzenia polskiego i ukraińskiego oraz realizowania edukacji ekologicznej. Wykorzystano w nim model uczenia się przez doświadczenie, zwany też Cyklem Kolba.
Cele:
- Zwiększenie świadomości dotyczącej ograniczoności zasobów naturalnych na Ziemi i konsekwencji ich braku.
- Zwiększenie wiedzy o prostych sposobach na niemarnowanie żywności i zasobów naturalnych, które uczniowie mogą stosować.
- Budowanie relacji między uczniami w klasie.
Scenariusz na lekcję języka polskiego – Czy można wierzyć ekoreklamie?
Cel ogólny: Uczeń zapoznaje się z pojęciem greenwashingu i przykładami jego stosowania.
Cele szczegółowe:
- Uczeń bada język reklamy i nowoczesnych środków perswazji stosowanych w przekazie medialnym.
- Uczeń rozwija świadomość konsumencką i krytycznego myślenia.
- Uczeń rozwija kompetencje ekologiczne.
Scenariusz na lekcję języka polskiego – Greenwashing
Cel ogólny: Uczeń nabędzie kompetencje krytycznej analizy komunikatów reklamowych.
Cele szczegółowe:
- Uczeń poznaje i bada język reklamy i nowoczesnych środków perswazji stosowanych w przekazie medialnym.
- Uczeń rozwija świadomość konsumencką i umiejętność krytycznego myślenia.
- Uczeń zwiększa kompetencje ekologiczne.
Scenariusz na lekcję biologii / geografii / godzinę wychowawczą – Dieta dla planety
Cel ogólny: Uczniowie zapoznają się z zasadami diety planetarnej.
Cele szczegółowe:
- Uczeń poznaje definicję diety planetarnej
- Uczeń rozumie dlaczego dieta planetarna jest dobra dla człowieka i dla planety
- Uczeń potrafi wymienić negatywne skutki obecnego modelu produkcji żywności
Pozostałe materiały:
Ilustrowane opowiadanie o tytule „Amelka, Kornelka i rodzinne klimaty”:
Opowiadanie porusza kwestie klimatu. Uczniowie dowiadują się co to jest klimat, co sprawia, że się zmienia oraz kto może podjąć starania o ratowanie planety i zatrzymanie niekorzystnych zmian.
Autorem opowiadania jest Rafał Witek.
Audiobooki
Nagranie w języku polskim i ukraińskim opowiadań „Amelka, Kornelka i rodzinne klimaty” oraz opowiadania z poprzedniej edycji „Czarny banan i latający stół” autorstwa Renaty Piątkowskiej
Karty pracy dla uczniów w języku ukraińskim z nowej oraz poprzedniej edycji projektu.
KONTAKT
W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu mailowego na adres: ekomisja@bankizywnosci.pl